Jak na zimní únavu

Známe to všichni. V diáři se kupí seznam úkolů a my bychom přitom nejraději zalezli doma do postele a jen spali a spali. Nebo seděli pod dekou u filmu. Nebo u knížky. Nebo klidně jen tak koukali do zdi. Prostě hlavně vypnout hlavu a nejlíp i tělo.
Vlastně ani nevíme, kde se ta únava bere.

Já osobně v tomhle období nemám energii skoro na nic. Např. tento týden na mě kromě práce nečekají žádné další povinnosti a stejně si připadám jako po dvanáctihodinové směně v dole.
Pokud navíc plánujete svatbu, která vám do života přináší nejen radost, ale i spoustu povinností k těm každodenním, je to záhul..

---
"Zimní únava" postihuje úplně běžně velké množství lidí. A není se co divit.
Málo slunce, neustálé střídání teplot při přechodech mezi různě (ne)vytopenými prostory, hodně času stráveného pod umělým osvětlením, odchod ráno do práce- za tmy a návrat odpoledne domů- za tmy, nastydlí spolucestující v MHD... unavenost, stres a pocity vyčerpání jsou tu raz dva.

I s těmito "nezvanými hosty" lze ale aspoň částečně bojovat.
Jak?

1. Necpat se sladkostmi
Především my ženy máme při únavě sklony "nakopnout" se cukrem. Ovšem pokud nechceme svou hladinu stresu ještě zvýšit tím, že po zimě nedopneme oblíbené džíny (a co hůř - svatební šaty), je lepší se krotit.
Dortík jednou za čas je fajn, ale pokud si nemůžete pomoct a máte chuť na sladké pořád, je lepší ho nahradit proteinovými tyčinkami či palačinkami.
Pozor- i fitness tyčinky bývají často plné cukrů, je potřeba si tedy dávat pozor, co kupujete. Já mám vyzkoušené proteinové tyčinky z DM - Sportness 50%. Mají je ve 4 příchutích, takže si každý přijde na své.

2. Střídání teplé a studené vody
Střídání proudu teplé a chladné vody při sprchování podporuje krevní oběh, posiluje imunitu a zastavuje "zpomalenost".

3. Květiny
Dejte si na stůl v práci či doma květiny. Zaprvé- Už jen vstup do provoněného květinářství je příjemný. Zadruhé- pohled na krásno je pro nás ženy vždycky tak nějak pozitivnější než pohled na všednost. A co si budeme povídat, stůl se svěží barevnou květinou je rozhodně hezčí než bez květiny.

4. Voda, voda a zase voda
Dodržovat pitný režim v horkém létě nedělá problém většině z nás. Ne každý ale ví, že dostatečný příjem tekutin je velice zásadní i v zimním období. Menší množství vody v těle způsobuje, že v organismu obíhá méně krve, tím se do svalů dostává méně kyslíku a rychleji se unavíme.

5. Hudba a hlasitý zpěv
Hudba je úspěšným odbourávačem stresu. Pusťte si co máte rádi nebo si zpívejte nahlas.

6. Zdravá snídaně je základ
Co ráno snídáme ovlivňuje náš metabolismus a celkové fungování organismu na celý den. Ideální je ovesná kaše nebo vajíčka. Já mám hodně ráda i jogurt Skyr nebo nějaký farmářský jogurt s ovocem a směsí semínek a oříšků. Snídaně by měla přijít do hodiny po probuzení. Pokud snídáte později nebo nesnídáte vůbec, tělo si zafixuje, že dostává málo energie a musí s ní šetřit. Pak hrozí přibírání.

7. Káva VS zelený čaj
Bez oblíbeného kafíčka si mnozí z nás neumí představit den. O tom, zda káva je či není zdravá, byla už napsána kvanta článků. Obecně platí, že káva jako taková škodlivá není, pokud ji pijete čistou. Samozřejmě, pokud pijete 4 kávy denně a do každé přidáte cukr a spoustu mléka, těžko vás za to někdo pochválí.
Co se týče účinku na únavu, káva by měla (na rozdíl od snídaně) přijít až hodinu po probuzení, jinak má místo povzbuzení účinek spíš opačný. Kdo má pocit, že to nelze zvládnout, může se zachránit zeleným čajem. Proti únavě funguje taky. Já ho piju vždycky ráno u snídaně, trochu se jím proberu  a kávu si dávám až v práci nebo cestou do práce. Funguje to.

8. Narovnejte se
Je v podstatě pochopitelné, že se cítíme unaveně, když jsme ohnutí, máme zkřivená záda a tím celé tělo dostáváme do nepřirozené polohy. Problémy se zády mohou také způsobovat bolest hlavy, což nám na radosti jistě nepřidává.

9. Neobědvejte u pracovního stolu
Člověk prostě potřebuje pauzu, aby mohl být produktivnější. Pokud to aspoň trochu jde, neobědvejte u pracovního stolu. Nebo aspoň přestaňte pracovat a vypněte monitor. Tělo se tak bude soustředit na jídlo a ne pozornost dělit mezi jídlem a prací. Je to zdravější a vy zároveň na chvilku vypnete.


10. Procházka
Co si budeme povídat, i jen krátká procházka na čerstvém vzduchu může dělat zázraky.
Také v práci je prospěšné občas vstát a jít se projít sem a tam po chodbě. Nebo třeba udělat aspoň 5 dřepů. Změna pozice tělu pomůže.

11. Větrejte
Často si to ani neuvědomujeme, ale v zimě trávíme celé hodiny zavření ve vytopených nevětraných místnostech. Pak není divu, že jsme unavení a otupělí. Pustit dovnitř párkrát za den svěží vzduch a novou dávku kyslíku je leckdy lepší než další hrnek kafe.


12. Domácí pohoda

Deka, dobrý čaj, knížka, svíčky, světýlka, oblíbená interiérová vůně... Když máme kolem sebe útulno a příjemně, únava, i sebevětší, se hned zvládá lépe.


13. Víc spánku

V dnešní hektické době máme mnohdy pocit, že musíme s přehledem stíhat ohromné množství věcí.
Aby to bylo realizovatelné, vymýšlíme stále nové vychytávky, jak být výkonnější a plní energie. Někdy skoro zapomínáme na to, že nejsme stroje... Být občas unavený je přece normální. Tělo si umí říct o to, co potřebuje.
A nic naplat, nejlepším pomocníkem proti únavě je spánek, ten nepřekoná žádná vymoženost. Takže se zkrátka občas vykašlete na povinnosti a jděte prostě dřív spát. On se svět nezboří.

Mě to došlo teprve nedávno. Měla jsem období, kdy jsem si začínala říkat, jestli nejsem nějak nemocná. Protože jsem byla pořád unavená, bez nálady, bez energie. Usínala jsem i u čtení oblíbené knihy. Nefungovalo proti tomu nic. Až pak mi došlo, že vlastně posledních pár dní strašně málo spím.
---
Po třech dnech, kdy jsem se dobře vyspala, je mi najednou daleko líp, fyzicky  i psychicky.

Občas fakt stačí použít obyčejný selský rozum :).


Komentáře

  1. Já jsem na tu mou zimní únavu vyzrála takovým trochu alternativnějším způsobem a to takovým, že jsem začala užívat ašvagandu , kterou mi doporučila má trochu "ezo" teta... Zprva jsem byla skeptická, jako vůči čemukoliv co mi říká, ale opravdu to funguje a je to vlastně i věděcky dokazatelné... Velice zajímavá alternativa!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat