Recept: mrkvový dort

Dlouho tomu, kdy tu byl naposledy nějaký recept. Občas uveřejňuji nějaký na svém soukromém instagramu, nebo na požádání posílám do zpráv. To častěji. Jednoduše nestíhám. Jsem pracovně "rozlítaná" hned do několika směrů najednou a tak je na hezký recept upravený do článku zkrátka měně času, než by bylo optimální.

Tenhle mrkvový dort ale už nepočká. Je totiž dokonalý. A překvapivě nepříliš náročný na přípravu.

---
Někomu to může připadat zvláštní, ale tolik oblíbený "carrot cake" jsem jedla poprvé ve svých 26 letech. Nikdy mě totiž nelákalo ho ochutnat. Dort z mrkve??

Díky tomu, že hodně peču, věděla jsem, že přítomnost zeleniny v těstě nemusíte poznat na chuti. Zelenina pouze napomůže tomu, aby byl krásně vláčný. Nicméně i tak. "Mrkváč" u mě dlouhá léta nedostal šanci.
---
Teprve nedávno jsem ho ochutnala od mojí švagrové, která má skvělý recept a okamžitě jsem se do něj zamilovala. 

O pár dní později jsem ho už pekla do jedné rodiny na zakázku.


Z receptu od švagrové jsem použila krém.
Je jemný, nadýchaný, nepřeslazený a přitom dostatečně výrazný.

Těsto jsem dělala trochu jinak, její bylo "rustikálnější", s rozinkami a nakrájenými ořechy. Netušila jsem totiž, zda odběratel jí rozinky a jaký je jeho vztah k vlašákům :). Takže proto raději tato- jemnější- varianta.
---
Ingredience korpus:
175 gramů třtinového cukru (můžete použít i cukr krystal)
175 gramů polohrubé mouky (ideálně celozrnné pšeničné, ale není nutné)
250 gramů nastrouhané mrkve (cca 8 středních mrkví)
115 gramů vlašských ořechů - půlku nastrouhat či rozmixovat, půlku nakrájet
150 gramů oleje (já použila půl na půl slunečnicový a olivový)
3 vejce
1 kelímek bílého jogurtu (nemusí být, ale pomůže k ještě vláčnějšímu těstu)
1 lžíce strouhané kůry z citronu
1 balení vanilkového cukru
1 lžička mleté skořice
1 lžíce kypřícího prášku
1 lžíce jedlé sody
špetka soli

Ingredience krém:
500 g tučného tvarohu ve vaničce
1 kelímek smetany na šlehání
moučkový cukr dle chuti
1 ztužovač šlehačky (Pozor, nejde o želatinový ztužovač. Tohle je malý pytlíček, který se sype přímo do šlehačky, nerozpouští se ve vodě.)

Na ozdobu:
Vlašské ořechy, mrkev čerstvá či marcipánová/ fondánová
Já navíc dort na zakázku ještě potáhla máslovým krémem a fondánovou hmotou, ale mrkváč vypadá krásně i jako "naked cake".  
---

Troubu si rozehřejeme na 170°C a formu vyložíme pečícím papírem. Ideální je, vymazat ještě před tím boky formy máslem, papír bude lépe držet.
Smetanu na šlehání i nádobu, ve které ji budeme později šlehat, dáme do lednice. Šlehačka nejlíp drží tvar, když je před šleháním skvěle vychlazená.

Ve velké míse smícháme vejce, olej, ořechy, mrkev, cukr a jogurt.
Postupně vmícháme mouku s kypřicím práškem, jedlou sodou, citronovou kůrou a skořicí. Umícháme hladké těsto.

Těsto vlijeme do formy a pečeme ve vyhřáté troubě cca 60 - 70 minut. Každá trouba peče jinak, takže nejlepší je průběžně během pečení propichovat korpus špejlí, dokud nevyjde suchá.

Během pečení si připravíme náplň.
Do misky vychlazené v lednici nasypeme ztužovač a nalijeme smetanu. Šleháme dokud nevznikne klasická šlehačka. (Nejdřív šleháme na menší otáčky, když šlehačka začne tuhnout, otáčky zvýšíme.) Do hotové šlehačky opatrně vmícháme tvaroh a poté dle chuti cukr. Hotový krém uložíme v lednici.

Upečený korpus necháme nejdřív stydnout ve formě. Neotevíráme ji hned po upečení, aby se horký korpus nerozpadal.
Poté formu otevřeme a necháme dort zcela vychladnout.

Vychladlý korpus překrojíme na tři části, což se nejlíp dělá dortovou pilkou nebo nití. Vychladnutí je pro snadné rozkrojení dortu zásadní. Jednotlivé pláty se pak nemají sklony rozpadat.

Každé patro potřeme krémem, včetně vršku dortu.

Vrchní část ozdobíme podle svých představ. 

Jak už jsem psala u ingrediencí, já dort kvůli zakázce ještě potáhla máslovým krémem a fondánovou hmotou.
Mrkváč je ale skvělý i jen tak, jako tzv. "nahý dort".


Nejlepší je dort před podáváním nechat ještě uležet v lednici.




Komentáře