Květomluva aneb když květiny předávají poselství


Také jste si všimly, milé dámy, toho, jak se při každé britské královské svatbě podrobně rozebírá, z jakých květin má nevěsta uvázanou kytici? A z jakých rostlin je poskládaná svatební výzdoba?
Neděje se tak náhodou.
Že jsou květiny nedílnou složkou každé svatby je jasné. Při královských svatbách je ale kladen důraz na to, aby skladba květin nesla nějaké poselství na základě květomluvy.
---

Co je vlastně květomluva a odkud se vzala?
Květomluva je způsob sdělení pocitu či názoru pomocí květin.
Její původ nacházíme ve starověkých harémech. Velký rozkvět pak zaznamenala za vlády britské královny Viktorie, kdy byla velmi oblíbenou kratochvílí.

V průběhu let se na tento šifrovaný "jazyk" zapomnělo, ale i přesto se symbolika některých květin uchovala dodnes.

Květiny a jejich význam
Níže uvádím seznam nejznámějších květin a jejich "překlady".
Zásadní není jen samotný druh rostliny, ale také barva.
S ohledem na to, že se květomluva používala v různých státech a později navíc upadla v zapomnění, některé květiny mohou mít víc možných významů.


růže rudá – láska
růže bílá – nevinnost a čistota, pokora nebo i tajnost či věčná láska
růže modrá – věrnost, ale i tajemství, pouta, získání nemožného
růže růžová – odpuštění nebo dokonalost a půvab
růže tmavě růžová - vděčnost
růže světle růžová - obdiv, sympatie
růže oranžová - vášeň, touha
růže žlutá - odpuštění, omluva, upřímnost, silné emoce, nebo také žárlivost, zlomené srdce
čajová růže - "budu vzpomínat"
šípková růže - "raduji se a přesto mě to bolí"
věnec z růží - odměna za ctnost
---
karafiát bílý – nevinnost, čistota, štěstí, líbeznost, ale i nejistota a touha
karafiát červený – obdiv i srdcebol
karafiát žlutý – zklamání
karafiát růžový – ženská či mateřská láska i "nikdy na tebe nezapomenu"
karafiát purpurový - proměnlivost a vrtošivost
karafiát světle fialový - sny a fantazie
---
tulipán bílý – odpuštění, svoboda a důstojnost
tulipán červený – důvěra, pravá láska
tulipán fialový – vznešenost
tulipán žíhaný – upřímnost
tulipán žlutý – neopětovaná láska, žárlivost, ale také radost, úsměv a slunce

---
fialka modrá – „vyslyš mou lásku“
frézie – radost a uznání, „neztrácej naději“
gerbera – upřímnost, „jsem upřímný“
jiřina – falešná hra a proradnost
kopretina – „jsi krásná“
lilie – čistota, nevinnost, skromnost, „má láska je upřímná“
narcis – „zůstaň stále tak milá.“
slunečnice – hrdost a oddanost
bledule - "moje láska je věčná"
hortenzie - snadno jsi zapomněl/ jak jsi mohla zapomenout
chrpa - jsem šťastný
kapradí - miluji tě od prvního spatření
konvalinka vonná - zamiloval jsem se do tebe na první pohled
levandule lékařská - tvá slova nejsou upřímná, nerozumím jim proto
pivoňka – plachost a ostychy, nebo také „minula krásná doba naší lásky.“
sněženka - tys moje první láska/ tys mi blahou vzpomínkou.
šeřík - miluješ mne opravdu?
vavřín - čistá láska zvítězila

Květomluva na vaší svatbě
Tak co, dámy? Jak jste na tom po přečtení článku? Budete při výběru svých svatebních květin zohledňovat jejich význam? A pokud jste už svatbu měly, našly jste ve výběru překlad své svatební kytice?
---
Když jsem se vdávala já, květomluvu jsem nijak nezohledňovala a moc o ní nevěděla.
Moje překrásná kytice byla z mých milovaných květin - bílých a růžových růží, bílých a růžových hortenzíí a nevěstina závoje. Ještě byly ve hře pivoňky, ale ty jsem z ní nakonec vyřadila.
V překladu tedy moje kytice vychází poměrně dobře, i bez mé tehdejší znalosti květomluvy. Teda až na ty hortenzie.
---

I přes současnou těžkou dobu je třeba nepropadat depresi , snažit se vidět v každém dni hezké maličkosti, nečíst bulvár a co nejvíce odpočívat.
Pokud něco nemůžeme změnit, pak panikaření nepomůže. To vlastně nepomůže nikdy.


Přeji vám proto všem krásný, klidný večer a především zdraví.


Komentáře

  1. Taky jsme chtěli mít na svatbě květiny, které něco vyjadřují. Jen nám to zkazila tchyně. Když jsme vybírali květinovou výzdobu, zničehonic otekla, začla smrkat a teklo jí z očí. Prý jen nějaká rýma nebo nachlazení. Jenže ze zahradnictví jsme ji už skoro vynášeli. :-D A tak jsme zjistili, že moje milá tchyně je alergická na šeřík. Nikdo absolutně nechápeme, jak je možné, že to ve svých čtyřiceti dvou letech nevěděla, ale prostě to tak bylo. Jenže nejhorší bylo, že jí na obličeji naskákaly takové hnusné pupeny. :D Naštěstí ji jich zbavila galvanická žehlička, kterou jsem měla čerstvou od přítele. Klasické prášky proti alergii ji na to totiž nezabíraly a ona byla úplně hysterická, že takhle nemůže mezi lidi. Takže květomluva hezká, ale u nás šeříky spíš říkaly, že bychom chtěli svatbu bez tchyně. :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat