Rozhovor s nevěstou: Svatba na Mauritiu aneb co obnáší zařídit sňatek v exotice?

Pryč jsou doby, kdy jedinou možností, kde uzavřít sňatek, byl místní úřad. Dnes se můžete nechat oddat skoro kdekoli, třeba na louce u lesa, v horkovzdušném balónu, uprostřed zámeckého parku, nebo na prosluněné pláži na opačném konci planety.

---
A o té poslední možnosti je dnešní článek s rozhovorem.
---
"ANO" jen ve dvou na břehu moře

Svatby u moře se během uplynulých let staly celkem běžným způsobem uzavření manželství.
Volí je snoubenci, kteří milují cestování, ale třeba také ti, kteří mají mnoho příbuzných, komplikované rodinné vztahy, či pocházejí z hodně odlišných poměrů a klasická svatba by pro ně proto byla vyčerpávající.

I když to tak na první pohled nevypadá, svatbou v zahraničí můžete dokonce ušetřit, protože po finanční stránce "spláchnete" na jeden zátah svatbu i svatební cestu a investujete pouze do sebe.

---
Řada otázek

Všichni víme, že nachystat svatbu se vším všudy i jenom kousek od domova bývá většinou náročné.
Co ale vlastně obnáší to, když se rozhodnete uzavřít sňatek v zahraniční destinaci? Mnoho lidí neví, co si pod tím představit a čeká řadu složitostí.

Kolik to kupříkladu bude obsahovat administrativy?
Jaké potřebujeme doklady?
Je sňatek v cizí zemi vůbec platný nebo musíme jít ještě v Čechách na úřad nechat se formálně oddat?
Co když se cestou ztratí kufry?
Nezničí mořská voda svatební šaty? 
A kdo to celé zorganizuje?

---
V dubnu se na romantickém Mauritiu vdávala nevěsta Pavla a tak jsem se rozhodla ji vyzpovídat.

Pokud o svatbě v exotice přemýšlíte, najdete tady odpovědi na základní otázky, od kterých se pak můžete odrazit dál.
---

Měli jste nádhernou svatbu na Mauritiu. Jak vůbec vznikne nápad, brát se v exotice?

Mockrát děkujeme.
S tímto nápadem přišel (dnes již) manžel. Byla to snad první věta, kterou mi řekl, když nastoupil do svojí první práce (ve které je dodnes). Na otázku, jak se měl první den v práci, mi prostě odpověděl: „Kolega se ženil v exotice. Pojďme se tak vzít taky“.

Já nejprve byla proti, ale po nějaké době jsem si to rozmyslela. Představa plánování svatby 500 km daleko mě prostě odradila (manžel je Slovák s velkou rodinou a právě proto by z finančních důvodů svatba probíhala na Slovensku) a k tomu všechen ten svatební stres..


Byl Mauritius jasnou volbou, nebo jste uvažovali o více destinacích?

Uvažovali jsme celkově o 3 zemích – Mauritius, Seychely a Maledivy. Pečlivě jsem si několik týdnů všechny tři destinace porovnávala dle nejrůznějších kritérií.

Co nakonec rozhodlo, že jste si vybrali Mauritius?

Oba dva milujeme cestování, a proto jsme hledali ostrov s pestrými zážitky. Maledivy jsou krásné, ale považujeme je za takovou „nudnou“ dovolenou, protože na malých ostrůvcích toho není moc k vidění (museli bychom neustále někde cestovat na lodi).

Hodí se spíše pro typ lidí, kteří se chtějí opalovat a užívat si klidu. Dalším negativem Malediv je, že sňatek je symbolický, není zde možno uzavřít právoplatný sňatek. Pokud chce mít někdo svatbu právě zde, musí se vzít nejprve na radnici. Polibek, výměnu prstýnků a vše ostatní si nechá až na Maledivy. V tom je ale ztracené to kouzlo.


Mauritius nakonec nad Seychelami vyhrál v ceně svatby, díky snadnějšímu sňatku (Česká republika má nějakou zvláštní smlouvu s Mauritiem) a hlavně taky kvůli pestrým zážitkům, kterých je na Mauritiu k "dispozici" nespočet.

Věděli Vaši příbuzní, že se na dovolené chcete vzít? Jak vůbec přijali to, že u Vašeho velkého dne nebudou?

Příbuzným jsme to řekli hned na začátku, ale napadla mě i myšlenka, že bychom se prostě sbalili, odletěli a poslali fotku „Just married“.
Jenže já se celý život těšila na výběr svatebních šatů s mojí mamkou (ta mi vždy nejlépe poradí a nebojí se kritiky). Takhle by to nebylo možné.

Příbuzní to museli vzít tak, že jde o naše rozhodnutí. Někteří z nich byli přímo nadšení, někteří by byli zase rádi za klasickou svatbu, ale nám se do ní prostě nechtělo.


Jakým způsobem jste sháněli agenturu, která Vám svatbu v exotice zařídí?

V dnešní době se dá vše vyhledat na internetu. Zase tak moc agentur na výběr není. Navštívila jsem několik svatebních veletrhů, kde byly i stánky zaměřené na svatbu v exotice. Jakmile se rozhodnete jít touto cestou, tak najednou zjistíte, kolik kolegů v práci se takto bralo a ani jste to netušili. Samozřejmě jsme od nich dostali doporučení.

Co všechno obnáší plánování zahraniční svatby ještě před tím, než odletíte?

Pokud se zaměřím přímo jen na svatbu, tak stačí poslat úředně ověřenou kopii rodných listů přeložených do angličtiny, což za poplatek zařídí agentura, naskenovaný platný cestovní pas a vyplnit 2 krátké papíry. Práce asi tak na 20 minut (pokud nepočítám frontu na poště). 

Co svatební šaty? Viděla jsem, že pocházely z českého salonu. Jak probíhal jejich výběr? Podle čeho jsi se rozhodovala?

Od malička jsem snila o krásných šatech jako pro princeznu, s vlečkou, a dlouhým závojem a těšila na ten den "D", kdy budu s maminkou chodit do svatebních salónů a vybírat si ty svoje vysněné šaty.

Ovšem moje představa princeznovských šatů mě přešla hned při první zkoušce.
Nakonec jsem se rozhodla pro šaty na míru, protože jsem v nich měla být u oceánu a ještě k tomu 10 nocí.
Půjčovné by v tomto případě bylo absolutně mimo můj rozpočet.

Paní návrhářka mi ušila takové šaty, které mohu později využít i na jiné akce, protože se skládají ze dvou částí. Stačí si k nim jen nechat ušít neprůhlednou sukni nebo si koupit crop top vršek a mám hned několik kombinací.


Když jsme u šatů, Ty jsi je sice půjčené neměla, ale přece jen jsi to řešila. Pokud si chce teoreticky nevěsta půjčit svatební šaty, které s sebou pak odveze do zahraničí, obnáší to nějaké formality, které třeba běžně neprobíhají?

Žádné formality se řešit nemusí.
Nevěsta si jen musí v salonu ověřit, zda-li jí šaty půjčí na delší dobu za standardní cenu půjčovného. V opačném případě se jí může půjčovné pěkně prodražit, protože většina salónů si účtuje dost vysoké částky za každý extra den půjčení navíc.

V tomto případě je pak na zvážení, zda raději nekoupit již zmiňované šaty na míru.
Nevýhodou půjčených šatů je, že nevěsta si musí dávat 2x větší pozor na šaty, protože slaná voda je může zničit a salóny si za zničené šaty účtují nemalé poplatky.

Jak jste měli na Mauritiu zajištěné takové ty základní svatební věci, které nemůžete přivést z Čech, jako např. dort, kytice, vizážista nevěsty, fotograf?

Všechny tyto věci zařídí agentura. Fotografa si dopředu vyberete z nabídky. Dort, kytici, vizážistku, kadeřnici, místo obřadu atd. doladíte na místě se svatební koordinátorkou. Ta vás zdrží max. 1 hodinku a je perfektně připravená. Vy jen odpovídáte na otázky popř. ukazujete svoje návrhy.


U klasických svateb probíhá dlouhé vybírání všeho, různé konzultace, schůzky, občas se ještě objednávky mění v průběhu, plánují se harmonogramy atd… Takhle do detailů se přípravy na svatbu na pláži asi řešit nedají, že?

V tom je právě to kouzlo. Agentura vše vyřeší za vás a vy se nemusíte ničím stresovat. Jediné, co musíte udělat, je vybrat outfit pro sebe a ženicha a samozřejmě prstýnky.


Svatební účes a make-up jste před svatbou nějak zkoušeli, nebo Ti je vytvořili na první dobrou?

Některé hotely mají vizážistku a kadeřnici ve svatebním balíčku. V našem případě jsem si je musela extra zaplatit. V ceně je samozřejmě zkouška, kterou jsem si naplánovala na podvečer. Na zkoušku jsem přišla s návrhem, ale nakonec jsem odešla s doporučením od vizážistky/kadeřnice (v mém případě jedna a tatáž osoba). Výhodou pak bylo, že na večeři jsem se ten večer již nemusela malovat a česat.


Nechyběla Vám nakonec na svatbě rodina a přátelé? Jaký to byl pocit, brát se jen ve dvou?

Celý den jsme se cítili jako král s královnou. Všichni kolem nás běhali a my nemuseli hnout ani prstem.
Příbuzní byli v myšlenkách s námi, např. moje rodina se celá sešla a v čase obřadu si rozkrojili dort.
My jsme si náš den mohli bezstarostně užít, uteklo to jako voda.


Bylo by něco, co bys na své svatbě udělala jinak, kdyby to šlo? Je třeba něco, co se pokazilo, nevyšlo úplně podle představ atd.?

Jako na každé svatbě, počasí se naplánovat nedá. Mauritius je docela upršený a i když v dubnu tam prší o něco méně než v sezónních měsících, déšť se musí brát do úvahy. Jelikož jsem puntičkářka a perfekcionistka, vše mě absolutně překvapilo. Bylo pár věcí, kterých jsem se strašně bála, ale nakonec dopadly nad má očekávání. Např. svatební kytice, ze které jsem měla noční můry, mi vyrazila dech.


Na co by si snoubenci plánující svatbu v zahraničí, měli dát pozor?

Doporučuji si dát na čas při výběru hotelu.

Určitě si pořiďte malý kufr, do kterého si dejte všechny svatební věci včetně šatů a ten si s sebou vezměte na palubu letadla. Předejdete zbytečným stresům, když vám letecká společnost ztratí zavazadlo.

A poslední věcí, kterou vám mohu doporučit, je svatební obřad v sobotu (v sobotu je na Mauritiu obřad kolem poledne, kdežto ve všední dny kolem 16 hodiny). A důvod? Svatební fotografie jsou hezčí, protože je světlo a neschyluje se k západu sluníčka.

Navíc nám každý den odpoledne pršelo a kolem oběda bylo nejkrásněji. O fotky se západem sluníčka v tomto případě nepřijdete, protože fotograf je placený do západu slunce.

My si ještě navíc přáli obřad hned do druhého dne dovolené, abychom se případně před ním nespálili. A abychom se po něm už mohli v klidu věnovat naší dovolené = honeymoon.

---
Děkuju Pavle za čas a rozhovor.
Svatba proběhla v hotelu Shandrani Resort and Spa za asistentce cestovní kanceláře DELUXEA a.s. Šaty nevěsty ušité na míru pocházejí ze salonu Ateliér Klérfeld.







Komentáře