Vánoce přicházejí: není to jen o úklidu a nákupech aneb jaký si to uděláš...

Krásný den všem. Dnes nesvatebně.
Jak se těšíte na nadcházející vánoční svátky? Já jako každoročně moc. Miluju je odmala.
I v tom kritickém období puberty, kdy většina lidí přestane Vánoce řešit, protože to je málo "cool", mě tahle láska držela a nepouštěla. 
Na svoji rodinu nedám dopustit a jsem vděčná, že jsem si nemusela projít žádným obdobím vzdoru.

V tomhle ročním čase se i přes mnoho povinností snažím trochu v myšlenkách zastavit, zpomalit, zavzpomínat na uplynulý rok.


---
Je toho tolik, za co můžeme být vděční.
Jen to často ve shonu všedních dní nevidíme.
Ráda si taky před Vánoci sednu k fotkám a prohlížím. Jsem zvyklá fotit si i zdánlivé "blbosti", což někteří nechápou. Jenže když se na ně díváte o pár měsíců později, tak právě u nich si pak člověk nejlíp vzpomene na ty malé hezké maličkosti, co byly.

Třeba fotka šišky na zamrzlé trávě v lese mi připomene krásnou procházku, na kterou bych si jinak už vůbec nevzpomněla.

---
A pak jsou tu rituály.
Bez čeho se neobejdete v tomhle předvánočním čase vy?
Já zjistila, že toho mám docela dost. A vůbec mi to nevadí.

Ať už budou letos Vánoce bílé, nebo na blátě
(to spíš), neodpustím si:

Pečení cukroví
Rozčilování, když se mi trhá těsto na linecké
Nákup aspoň pár nových dekorací
Pustit si film "Santa Claus"
Pustit si film "Grinch"
Pustit si film "Vánoční koleda"
Výrobu věnce (Vždycky nakoupím hromadu serepetiček a pustím se do díla. Adventní věnec jsem ale dělala loni a tak se mi líbí, že už ho máme na stole a po novém netoužím. Letos tedy asi budu dělat něco na dveře.)
Vánoční spodní prádlo
Trdelník
Svařák
Vánoční písničky ve sluchátkách
Fotku mého psa v červené šále
Coffee to go z Costa coffee a Starbucksu (kvůli těm jejich krásným sezonním kelímkům)
Obdivování zpěvu (ehm, i vzhledu) Michaela Bubleho na jeho vánočním albu
Poslání pohledu poštou mé babičce
Rozeslání přání e- mailem zbytku rodiny
Zdobení bytu
Vánoční úklid(Jediný úklid v roce, který mě opravdu baví.)
Vyžehlení prádla těsně před Štědrým dnem, aby doma nepřekáželo(Jako každé žehlení v roce mě to nebaví.)
Ranní procházku v centru cestou do práce zakončenou na Staromáku (Není nad to vidět ten nádherný strom, když je ráno ticho, všude klid a prázdno a nestrkají do vás turisté.)
Vánoční trhy v centru s rodinou(to už tam teda ty strkající se davy turistů budou, ale co se dá dělat)
Procházku mimo Prahu v přírodě až napadne sníh
(jestli teda napadne)


Myslím, že s vánočními svátky je to jako se vším v životě.
"Jaký si to uděláš, takový to máš."

Nesouhlasím s lidmi, kteří mají Vánoce jen za komerční svátek plný stresu, nákupů, úklidového maratonu a povinností.
Nikde není psáno, jak by "to" mělo vypadat. Pokud vám něco vadí, nemusíte to tak dělat. Většinou se totiž do stresujících rozhodnutí nutíme sami.

Nesnášíte přecpaná nákupní centra?
Můžete objednat dárky přes internet.

Nechcete utrácet?
Nemusíte všeho kupovat kvanta. Nebo můžete dárky, dekorace a trvanlivé druhy potravin na vaření koupit už na podzim, takže se výdaje rozloží do více měsíců.

Vadí vám povánoční kila navíc?
Salát udělejte z bílého jogurtu místo majonézy. Moje maminka ho tak dělá celé roky a na chuti to nepoznáte (je nejlepší na světě, kdyby to někoho zajímalo), rozdíl je jen v tom, že není tak tučný.
Nebo podávejte netradiční menu- třeba lososa s pečenými brambory a zeleninou. Cukroví stračí malá krabička. Nebo místo něj můžete upéct štrůdl a vánočku, takže nebudete celé dny "zobat" kila malých cukrovinek. Je opravdu jen na vás, co si dáte dobrého.

Nestíháte vánoční úklid?
No a co? Prostě ukliďte normálně. Jestli jsou či nejsou závěsy na oknech vyprané, stejně nikdo nepozná.

Máte pocit, že se vám ze všech starostí rozletí hlava?
Tak všeho nechte a jděte se projít. I kdyby jen na deset minut. Časově vás ta chvilka nerozhodí, ale na vyklidnění pomůže.
---
Dnes večer má muž vánoční večírek ve firmě. Budu sama doma a tak se chystám slepit linecké džemem, upatlat dvě ořechová těsta a u toho koukat na film. Možná si cestou domů koupím u nás v kavárně svařák. A zapálím si vonnou svíčku.

Čeká mě ještě hora prádla na žehlení, ale budu dělat, že ji nevidím, jinak bych si to dělání cukroví neužila.

---

Tak co nejmíň stresu a co nejvíc rozumných kompromisů mezi povinnostmi a radostmi Vám přeju.
Photo: Petra Švihlíková





Komentáře